Με αφορμή τα τελευταία γεγονότα στον πολιτικό στίβο της χώρας, πολύ συζήτηση γίνεται για την επικοινωνία, η οποία σχολιάζεται ότι είναι μεγαλύτερης ισχύος, ακόμα και από αυτήν την ίδια την πολιτική ιδεολογία.
Στο κομμάτι της Ιατρικής και πιο συγκεκριμένα της Ορθοπαιδικής χειρουργικής, η επικοινωνία έχει υποκαταστήσει και αυτήν ακόμα την ουσία της ορθοπαιδικής πράξης. Έτσι, ενώ είναι απόλυτα θεμιτό να ενημερώνονται οι εκάστοτε ασθενείς μας για τις εξελίξεις στον Τομέα της επιστήμης μας, είναι απόλυτα επιλήψιμο να παρουσιάζουμε κάποιες τεχνικές και μεθοδολογίες ως μοναδικές, για να πείσουμε τον ασθενή ότι του χρειάζεται μία συγκεκριμένη επέμβαση που υποτίθεται ότι πραγματοποιεί ένας συγκεκριμένος και μόνο Ιατρός. Η παραπλάνηση του ασθενούς είναι μη αποδεκτή στον κώδικα της ηθικής των Ιατρών και δυστυχώς αυτή συμβαίνει πολύ συχνά.
Έτσι πρόσφατα προβάλλεται ως νέα, μία τεχνική Πλαστικής Πρόσθιου Χιαστού που δεν διαταράσσει τις επιφυσιακές πλάκες, σημεία όπου αναπτύσσεται το οστό του νεαρού ασθενή. Έτσι οι ασθενείς ενημερώνονται για αυτήν την “πρωτοποριακή μέθοδο”, τη στιγμή που εδώ και είκοσι χρόνια ισχύουν αντίστοιχες τεχνικές. Οι τεχνικές αυτές παρέκαμπταν τις πλάκες αυτές για να μην συμβαίνει διαταραχή στην ανάπτυξη των οστών, με αποτέλεσμα να μην εμφανίζεται γωνίωση (σε βλαισότητα ή ραιβότητα) του οστού της κνήμης ή του μηρού. Στη βιβλιογραφία των τελευταίων 20 ετών η διάνοιξη τούνελ δια της επιφυσιακής πλακός έχει αποδειχτεί παντελώς ΑΚΙΝΔΥΝΗ όταν χρησιμοποιείται μόσχευμα χωρίς οστικά τμήματα, πράγμα που αποκρύπτεται εντέχνως. Εμείς, για πάνω από 20 έτη, ακολουθώντας τις συγκεκριμένες τεχνικές (παρακάμπτοντας ή όχι τις επιφυσιακές πλάκες) ΠΟΤΕ μα ΠΟΤΕ δεν είχαμε επιπλοκές στην ανάπτυξη των νεαρών ασθενών μας. Ηλικιακά, έχουμε χειρουργήσει ακόμα και εντεκάχρονα κορίτσια της ρυθμικής και της ενόργανης. Τα συμπεράσματα δικά σας…
Άλλο παράδειγμα ισχυρής επικοινωνιακής τεχνικής, είναι η ελλιπής ενημέρωση που δίδεται στους ασθενείς όταν πρόκειται να υποβληθούν σε ολική αρθροπλαστική και στα δύο γόνατα ταυτόχρονα. Αναφέρεται από τους συναδέλφους ως συνήθης τακτική με ελάχιστες επιπλοκές. Σε πάρα πολλές περιπτώσεις οι ασθενείς βιώνουν πολύ δύσκολες μετεγχειρητικές καταστάσεις οι οποίες τους φέρνουν σε πολύ χειρότερο επίπεδο ποιότητας ζωής, από αυτό που είχαν πριν χειρουργηθούν. Πολύ πρόσφατα, ασθενής η οποία υπεβλήθη σε ταυτόχρονη ολική αρθροπλαστική και των δύο γονάτων της, καθηλώθηκε άμεσα μετεγχειρητικά στο κρεβάτι της διότι και στα δυό της γόνατα φέρει πανομοιότυπα κατάγματα μηριαίων κονδύλων. Δεν είναι η πρώτη δυστυχώς που θα υποβληθεί σε ταυτόχρονη οστεοσύνθεση των καταγμάτων και των δύο μηριαίων και δεν θα μπορεί να περπατήσει επί μακρόν, διότι δεν θα έχει πόδι να στηριχθεί. Ο γολγοθάς που περιμένει αυτήν την κυρία δεν αναφέρθηκε ούτε σαν απειροελάχιστη πιθανότητα πριν την επέμβαση από τον Ιατρό της. Τα συμπεράσματα δικά σας…
Το αποκορύφωμα όμως της επικοινωνιακής στρατηγικής δεν είναι άλλο από την διαφήμιση της χρήσης σε επεμβάσεις ολικής αρθροπλαστικής ρομποτικής υποβοήθησης μαζί με μάσκες-γυαλιά εικονικής πραγματικότητας. Η ρομποτική την οποία τιμούμε και υπηρετούμε βάσει των ιατρικών ενδείξεων, δεν έχει καλύτερα αποτελέσματα, σύμφωνα με την πρόσφατη δημοσίευση του Journal of Bone and Joint Surgery σε σχέση με την συμβατική ολική αρθροπλαστική ΣΕ ΜΗ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟΥΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥΣ ΑΣΘΕΝΩΝ. Αυτό σημαίνει ότι το ρομπότ δεν έχει κανένα λόγο να το χρησιμοποιούμε ως εργαλείο για καλύτερα αποτελέσματα σε όλους του ασθενείς που χρειάζονται ολική αρθροπλαστική, παρά μόνο σε κάποιο ποσοστό αυτών με ειδικές ενδείξεις. Εκεί πραγματικά δίνει τέλεια αποτελέσματα. Για τα γυαλιά-μάσκες εικονικής πραγματικότητας επίσης δεν υπάρχει διπλή τυφλή προοπτική μελέτη στην Ιατρική που να αποδεικνύει την ανωτερότητα της χρήσης τους. Η επικοινωνιακή πρακτική των συναδέλφων που παρουσιάζονται ως μοναδικοί που χρησιμοποιούν σε όλα τα χειρουργεία αρθροπλαστικών ρομπότ και φορούν μάσκες εικονικής πραγματικότητας, ξεπερνά κάθε ανθρώπινη φαντασία. Η μετεγχειρητική εικόνα του ασθενούς που περπατά αγκαζέ με τον Ιατρό του και απαντά μονολεκτικά (με ένα ναι ή ένα όχι) στις στοχευμένες ερωτήσεις του Ιατρού, αποτελεί το απαύγασμα της επικοινωνιακής επιστήμης.
Έτσι, βομβαρδίζοντας τους αρρώστους με όρους όπως MIS expert, ALMIS expert, AMIS expert, Superpath expert, MAKO expert, ROSA expert, Νavigation expert (παλαιότερα), Virtual reality expert κ.α. κατορθώνουμε αυτό που επιδιώκουν οι διαφημιστές να έχουν, έναν αρκετά μπερδεμένο ασθενή, ευάλωτο στο να πειστεί να χειρουργηθεί από συγκεκριμένα επικοινωνιακά κόλπα (Tricks). Εδώ όμως δεν μιλάμε για την κατανάλωση ενός προϊόντος, αλλά για ένα χειρουργείο σε έναν άνθρωπο.
Εμείς στο Arthro-Athens ακολουθούμε ευλαβικά το δρόμο της πλήρους ενημέρωσης του ασθενούς ακολουθώντας τις επιταγές της επιστήμης και μόνο. Η θεραπεία, η χειρουργική προσπέλαση, τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν, εξατομικεύονται σε κάθε ασθενή χρησιμοποιώντας πολλούς από τους όρους που πιο πάνω αναφέρθηκαν.
Dr MED Ηρακλής Πατσόπουλος
Ορθοπαιδικός Χειρουργός